Indrek ReinbokLauavõitlus.Kaitselauast kiirrünnakusse minek.
Indrek Reinbok Tallinna Ülikool Treneenerite 5.taseme koolitus November 2014
OFFENSE SELLS TICKETS, DEFENSE WINS THE GAMES, REBOUNDING WINS CHAMPIONSHIPS.
LAUAVÕITLUS Üks valusamaid momente treenerile on vaadata oma võistkonda mängimas soliidset kaitset ja sundida vastased raskele viskele, kuid järelsituatsioonis unustab keegi oma mängija ära blokeerida ning järgneb ründelaud ja kordusvise. Kas tuleb tuttav ette? Kaitselaua drillid peaks olema meie igapäevaste treeningute üks konstantne osa. Kindlasti olete märganud treenerina, kui raske on osadele mängijatele selgeks teha, et ei ole vaja kasutada oma hüppevõimet vaid tuleb kasutada oma keha vastase takistamiseks lauapalli hankimisel. Korrektse blokeerimise tehnika õpetamist tuleb alustada varakult ja jätka järjepidevalt tehnika kinnistamisega. Vahet ei ole, et mõni mängijatest omab ülihead hüppevõimet , kõik peavad omandama blokeerimise põhitõed. Reverse pivot Kasutatakse mängija vastu, kes ei liigu korvi suunas suure hooga vaid on juba kohal. Tehnika- peale viset astu ründaja suunas ja loo kontakt nii ruttu kui võimalik. Kui ründaja tahab sinust mööduda paremalt astu vasaku jalaga tagurpidi pivot (pööre).Tugijalg on parem jalg. Kõik toimib vastupidiselt, kui vastane üritab mööduda teiselt poolt. Suurim nõrkus reverse pivoti kasutamisel on see,et mängijad kaotavad pivoti sooritamise hetkel silmist palli, kuid korralikult sooritatud pivot neutraliseerib alati sinu poolt kaetud mängija. Step- through (front pivot) Antud tehnika meeldib mulle isiklikult rohkem. Erinevus seisneb jalgade töös ja plussina blokeerija ei kaota oma mängijat kordagi silmist ja ka palli lendu saab pikemalt silmadega saata. Tehnika- säilita silmside oma mängijaga. Viske hetkel kaitsja liigub oma mängija suunas ja loob kontakti ette pivotit tehes. Kui ründaja tahab sinust mööduda paremalt poolt, astu vasaku jalaga ette suunas ning peata ründaja liikumine kasutades selleks õlga ja keha. Antud tehnikat kasutatakse ka pärast nn. close outi (contest the shot) olukorda ehk situatsioonides kus tuleb blokeerida perimeetril olevaid mängijad, samuti on nägu ees blokeerimine mõistlik juhul, kui blokeeritav on sinust pikem või raskem.
Edukas lauavõitlus mõlemal pool väljakut eeldab mängijalt teatud vaimset valmisolekut.Mõned andekad mängijad omavad naturaalset võimet (annet) maha võtta väärtuslikke lauapalle.Üldjuhul enamik häid lauavõitlejaid on edukad sellepärast, et nad on teinud kõvasti tööd oma tehnika kallal ja nad suudavd keskenduda.Märksõnad (omadused), mis on olemas heal lauapallide hankijal: ANTICIPATION (ennetamine) Korvpallurite viske % mängus on keskeltläbi 44-46 %, see tähendab et üle 50 % pallidest on võimalik endale uuesti võidelda peale viskesooritust. Noorte ja laste tasemel on see % veel suurem , seega on lauavõitlus veelgi olulisem. Eelda,et vise läheb mööda ja seda iga kord. AGRESSIIVSUS Lauavõitluses domineerivad need mängijad, kes on valmis minema kontakti ja võitlema. See ei ole koht pehmetele ja tagasihoidlikele mängijatele. AJASTUS Mängijad kelle on hea ajastusvõime ei pea alati hüppama kõige kõrgemale (F.Reyes), vaid olema õiges kohas ja hüppama õigel ajal. POSITSIOON Lauavõitlejad peavad looma ja säilitama kontakti ründajaga peale viset.Keha asend kergelt küürus ja käed tõstetud üles õlgadest kõrgemale, sõrmed laiali, jalad õlgade laiuselt hea tasakaaalu säilitamiseks. BOXING OUT Blokeerimise „kunst“ on suur eelis kui seda teha osatakse. Head lauavõitlejad jagunevad kaheks. Head hüppajad (peavad omama ka head ajastust) ning mängijad, kes omavad suurepärast blokeerimise tehnikat. Ehk siis mängijad, kes järjepidevalt suudavad töötada ,astudes jalaga üle vastase põlve ja oma keha hooga ründaja torso vastu keerata. See on vastase jaoks väga ebameeldiv, mis omakorda võimaldab luua ka psühholoogilist üleolekut. Blokeerimine nõuab suurt ja järjepidevat tööd. RÕNGAD Kavalad mängijad vaatavad alati ennem mängu üle rõngad. Kas rõngas on jäik või pehme? Mida pehmem on rõngas seda kauem pall ta peal püsib. Samuti on olulised komponendid põrand ja valgustus, neid tasub samuti jälgida.
KIIRRÜNNAK Mõiste- mängu osa mille puhul kaitses olev võistkond saab palli valdajaks pärast lauavõitlust, vaheltlõiget, blokki või pärast tabatud korvi ning võistkond liigub kiiresti rünnakule, et kasutada ära vastaste hetkelist organiseerimatust kaitses ja püüab saavutada kerget korvi.Rünnaku aja 24 sekundit võib tinglikult jagada kolmeks 8. Esimesel 8. sekundil - kiirrünnak , järgmisel 8. sekundil -Secondary break (poolkiire või teine laine) ja viimasel 8. Sekundil toimub positsiooni rünnak .Tegelikult kestab kiirünnak maksimum 5-6 sekundit järgneb üleminek järgmisele faasile transitionile lülitumiseks.
Pärast 2000. aastaid tulid esimesed suuremad reeglimuudatused ja esmalt piirati rünnaku aega 24. sekundini, sellega muutus mäng tunduvalt kiiremaks ja agresiivsemaks, kasvanud on visete, pallikaotuste ja vaheltlõigete arv. Kõik neid faktoreid arvesse võttes on organiseeritud kiirrünnaku osa väga tähtis. Tippvõistkondade treenerid on seadanud oma meeskondadele eesmärgi , et 50 % punktidest peab tulema, kas kiirrünnakust või secondary breakist. Kiirrünnaku eelised: 1.Kiirrünnak on parim võimalus saada kergeid korve (kõrge % viskeid) , eriti rõhutada seda mängijatele, kes ei saa positsioonimängus palju viskeid. Neid on lihtne motiveerida, pakkudes võimalust ekstra viseteks- punktideks, mis tulevad lisana kui mängijad iga kord jooksevad kiirrünnakut lahti. 2.Annab võistkonnale võimaluse kontrollida mängu tempot . 3.Ei lase vastasel kasutada erinevaid kaitseformatsioone (maa-ala kaitset, pressingut , jne.) 4.Joostes ja lahendades edukalt kiirrünnakut panete vastase stressi alla ja nad ei saa kasutada neile meelepärast mängurütmi. 5.Edukas kiirrünnak omakorda stimuleerib sinu mängijaid agresiivsele kaitsele. 6.Sinu võistkond saab vähema söötude arvuga ja lihtsamatest kohtadest viskele võrreldes positsiooni mänguga, seega mida vähem sööte - seda väiksem tõenäosus, et pall kaob ära enne viskesooritust.
Kiirrünnaku alustamine Kõik mängijad peavad aduma tähtsust, et kiirrünnak on üleminek kaitsest rünnakule ja olema valmis kiireks ümberlülituseks. Agresiivne M-M kaitse ise on väga hea vahend kiire alustamiseks, kuna mängijad on juba vajalikus asendis ja mentaalselt valmis. Lauavõitluse ideaal asetust (kolmnurk-kaks outleti). Enamikul juhtudel algab kiire peale kaitselaua võtmist ja väljasööduga äärele või keskele palli üle toojale.Tuleb anda kindlad juhised lauavõitluses olijatele, kes tegeleb blokeerimisega, kes läheb kohe tugevalt lauda.Kiirrünnaku alusatmine sõltub suuresti pikkade oskusest esimene sööt välja anda,.Kuidas ta seda teeb, kas tal lastakse seda teha? Juhul kui väljasööduga venitatakse 1-1,5 sekundit , siis suure tõenäosusega kiirrünnakut üldse ei sünnigi.Lauapalli haarates ja maandudes tuleb saavutada tasakaal ning pilk ette suunata.Pikk mängia ei peaks sel hetkel kohe põrgatama,lubatud ainult erijuhtudel (näiteks kõik sööduliinid on kaetud).Ta peab kaitsama palli (chin the ball) tõmmates palli lõua alla ja ajades küünarnukid laiali.Seejärel kasutama välimist jalga pivotiks ja pöörama ennast söödu suunas.
Outlet pass-valikus on ülepea või välimise käe sööt.Sööt peab olema terav,et kaitse ei saaks vahelt lõigata. Valmis peavad olema ka söödu vastuvõtjad.Kuidas asetseda äärel ja kuidas käituda, kui käsi hoitakse sööduteel vahel? Palli saades peab mängija nägema kogu väljakut. Juhul, kui kaitse hoiab kätt sööduliinil vahel tuleb lõigata platsi keskosa suunas (nn. backdoor variant). Kiiret saab alustada ka peale tabatud viset. Lähim mängija peab haarama palli, ideaalis ei tohi pall maha kukkuda selle peab haarama otse võrgust ja söötma äärele eeldatavalt liikumises olevale mängijale. Pesapalli söödu kasutamine, oleneb olukorrast. Vältige söötmist korvi alt, tavapäeane viga millele tuleb tähelepanu pöörata. PS: On treenerid kes eelistavad kahte lühemat söötu kui ühte pikka ja riskantsest. Samas kui teil on mängijad, kes oskavad seda elementi, siis on see suurepärane relv kiirrünnaku alustamiseks. Kiirrünnakule liikumise liinid
Levinumad variandid jagatuna 3-4-5 liini. Platsi liinideks jagamise kasulikkus tekkib sellest, et mängijad teavad liine kuhu nad võimalikult ruttu suunuma peavad, igasugune süsteemne organiseeritus tagab vähema pallikaotuste hulga . Lisaks iga mängija teab oma viskekohti, mis talle tekivad ja neid saab eraldi harjutada.See omakorda tekitab mängijatele kindluse kuna olukorrad on tema jaoks tuttavad.Treener omakorda saab sättida,et parimad pallikäsitlejad tegeleks palli üle toomisega jne.
Näide- 5 liini.Keskmises tsoonis liiguvad pikad esimene on nn.Rimrunner ja teine pikk on second treiler, mööda ääri jooksevad kiirünnakut lahti perimeetri mängijad.Lülitudes lähimale liinile.Palli tuuakse üle esimesel võimalusel sööduga või põrgatades . Palliga mees teeb otsuseid, kas ta siirdub keskele ja ründab korvi või ta liigub palliga äärele ja ootab lõikeid keskelt. Teised tegutsevad vastavalt palli liikumisele. Abistav reegel otsuse tegemisel- sööt mööda äärt või põrgatus läbi keskosa teisele poole. Äärmisi liine lahti jooksvad mängijad liiguvad nii kiiresti kui võimalik, nad ei oota palli järele.Kui nad on kohal varem , ootavad nad positsioonil asendit hoides ja liiguvad vajadusel söödule vastu. Samuti peavad oma oma mehe üle jooksma pikad mängijad kes liiguvad keskplatsil.Isegi kui vise toimub ennem nende kohale jõudmist on neil veel võimalus minna hooga ründalauda hankima. Kui pall jõuab äärele, siis äärel olev mängija peab jälgima lõikeid, mis tulevad keskelt. Pall tuleb esimese variandina suunata korvi alla ,teine variant on anda pall 0 otsa 2 treilerile ja sooritada ääre vahetus,et tekitada veel suuremat segadust kaitsjatele. Pikkade kordineeritud liikumine kiirrünnakusse. Pikk, kes ei saanud lauapalli peab alustama jooksmist lauapalli saamise momendil ja liikudes oma kaitselt eest , jooksma kuni korvini ning küsima aktiivselt palli, vajadusel võitlema positsiooni eest korvi all. Pikk, kes võitis lauapalli peab söötma kiirelt vabale mängijale ning jooksma kuni 0 otsani. Siit edasi on tal kasutada erinevaid lahendusi a´la PNR jne.
Olukorrad mis tekivad 1-0 kuni 4-3 situatsioonideni. 2-1 olukordades tuleb kõhklematult ja alati rünnata korvi, sööta tuleb hetkel, kui kaitse on palliga mehele konkreetselt peale läinud. Jälgida kaitset viimase hetkeni. 3-2 olukordades tuleb palli ideaalis hoida platsi keskel . Erinevad lahendused, kui pall on keskel või äärel. Näide- 3-1 ja 3-2 olukordades tuleb palliga mehel keskel liikuda kuni vabaviske jooneni ja kui talle kaitse vastu ei astu tuleb sooritada vise. Juhul, kui kaitse liigub keskmisele vastu, tuleb tuleb sööta äärele ja nõrgemalt äärelt tuleb lõige korvi alla. Üldiselt peaks keskmise mehe tegutsemine ja sööt viima järgmise mehe heale viskepositsioonile, viisil et ta ei peaks tegema lisapõrgatust. 4-3 olukorras pall viia ideaalis äärele, sellega väldime riski sattuda tagasi liikuvate meeste vahelisse liiklusesse. Keskmine mees, kellel on pall peab olema väga hoolas, äärte ülesanne on joosta kiire lahti ja hoida head vahemaad .Pikkade ülesanne on joosta oma kaitsete eest ära ja liikuda keskelt lõigetega korvile. Saades kas söötu või minnes järele lauast tagasi põrkuvale pallile. Kogu tegevus peab olema kiire ja sooritatud nii, et ei tekiks pallikaotusi! 3-3 ja 2-2 olukordades on mõtekas otsida kiireid lahendusi.Kasutan lõikeid korvile ja siis pallist eemale.
Techniques helps forever.Tactics are important for a single game! S.Pesic
Kiirrünnak+ transition.
Indrek Reinbok Tallinna Ülikool Treneenerite 5.taseme koolitus Oktoober 2015
"Be quick, but don't hurry." J.Wooden KIIRRÜNNAK+ TRANSITION Fast break- mängu osa mille puhul kaitses olev võistkond saab palli valdajaks pärast lauavõitlust, vaheltlõiget, blokki või pärast tabatud korvi ning võistkond liigub kiiresti rünnakule, et kasutada ära vastaste hetkelist organiseerimatust kaitses ja püüab saavutada kerget korvi. Rünnaku aja 24 sekundit võib tinglikult jagada kolmeks 8. Esimesel 8. sekundil - kiirrünnak (Primary break), järgmisel 8. sekundil – teine laine(Secondary break nn. poolkiire või teine laine) ja viimasel 8. Sekundil toimub positsiooni rünnak . Mängus see tavaliselt nii välja ei joonistu. Reaalses elus(mängus) kestab kiirünnak maksimum 4-5 sekundit järgneb üleminek järgmisele faasile secondary breakile lülitumiseks või positsiooni mängule (set plays) lülitumiseks. Secondary break – kiirrünnak, mis kaasab juba enamus mängijaid mõlemast võistkonnast (5-4, 5-3 jne).
Transition – kiire üleminek rünnakult kaitsesse (defensive transition) või kaitsest rünnakule (offensive transition).
Pärast 2000. aastaid tulid esimesed suuremad reeglimuudatused ja esmalt piirati rünnaku aega 24. sekundini, sellega muutus mäng tunduvalt kiiremaks ja agresiivsemaks, kasvanud on visete, pallikaotuste ja vaheltlõigete arv. Kõik neid faktoreid arvesse võttes on organiseeritud kiirrünnaku osa väga tähtis. Tippvõistkondade treenerid on seadanud oma meeskondadele eesmärgi , et 50 % punktidest peab tulema, kas kiirrünnakust või secondary breakist. Osa treenereid on eesmärgiks seadnud 1/3 kiirrünnakust,1/3 positsiooni rünnakust, 1/3 vaheltlõigetest ja varajasest rünnakust. Kiirrünnaku võtmeelemendid: 1.Mentaalne valmidus. Kogu võistkond peab tahtma kiiresti mängida ja selleks vajalikku mentaalset agresiivsust tuleb kasvatada. 2.Füüsiline konditsioon. Nõuda saad seda mida, mängijate võimed lubavad. Tööta ning arenda mängijate kiirust ja vastupidavust. 3.Organiseeritus. Ükski süsteem ei ole tähtsam kui mängija.Mängija peab olema tehniliselt valmis sobituma süsteemi mitte vastupidi. 4.Agressiivne kaitse. 5.Kiiruslik pallikäsitlustehnika.
Kiirrünnaku eelised: 1.Kiirrünnak on parim võimalus saada kergeid korve (kõrge % viskeid) , eriti rõhutada seda mängijatele, kes ei leia positsioonimängus palju viskeid. Neid on lihtne motiveerida, pakkudes võimalust ekstra viseteks- punktideks, mis tulevad lisana kui mängijad iga kord jooksevad kiirrünnakut lahti. 2.Annab võistkonnale võimaluse kontrollida mängu tempot . 3.Ei lase vastasel kasutada erinevaid kaitseformatsioone (maa-ala kaitset, pressingut , jne.) . 4.Joostes ja lahendades edukalt kiirrünnakut panete vastase stressi alla ja nad ei saa kasutada neile meelepärast mängurütmi. 5.Edukas kiirrünnak omakorda stimuleerib sinu mängijaid agresiivsele kaitsele. 6.Sinu võistkond saab vähema söötude arvuga ja lihtsamatest kohtadest viskele võrreldes positsiooni mänguga, seega mida vähem sööte - seda väiksem tõenäosus, et pall kaob ära enne viskesooritust.
Kiirrünnaku alustamine Kõik mängijad peavad aduma tähtsust, et kiirrünnak on üleminek kaitsest rünnakule ja olema valmis kiireks ümberlülituseks. Agresiivne M-M kaitse ise on väga hea vahend kiire alustamiseks, kuna mängijad on juba vajalikus asendis ja mentaalselt valmis. Lauavõitluse ideaal asetust (kolmnurk-kaks outleti). Enamikul juhtudel algab kiire peale kaitselaua võtmist ja väljasööduga äärele või keskele palli üle toojale.Tuleb anda kindlad juhised lauavõitluses olijatele, kes tegeleb blokeerimisega, kes läheb kohe tugevalt lauda.Kiirrünnaku alusatmine sõltub suuresti pikkade oskusest esimene sööt välja anda,.Kuidas ta seda teeb, kas tal lastakse seda teha? Juhul kui väljasööduga venitatakse 1-1,5 sekundit , siis suure tõenäosusega kiirrünnakut üldse ei sünnigi.Lauapalli haarates ja maandudes tuleb saavutada tasakaal ning pilk ette suunata.Pikk mängija ei peaks sel hetkel kohe põrgatama, lubatud ainult erijuhtudel (näiteks kõik sööduliinid on kaetud).Ta peab kaitsama palli (chin the ball) tõmmates palli lõua alla ja ajades küünarnukid laiali.Seejärel kasutama välimist jalga pivotiks ja pöörama ennast söödu suunas.
Outlet pass-valikus on ülepea või välimise käe sööt. Sööt peab olema terav,et kaitse ei saaks vahelt lõigata. Valmis peavad olema ka söödu vastuvõtjad.Kuidas asetseda äärel ja mida teha, kui käsi hoitakse sööduteel vahel? Palli saades peab mängija nägema kogu väljakut. -Face up Juhul kui kaitse hoiab kätt sööduliinil vahel tuleb lõigata platsi keskosa suunas (nn. backdoor variant). -Middle cut Kiiret saab alustada ka peale tabatud viset.Lähim mängija peab haarama palli, ideaalis ei tohi pall maha kukkuda selle peab haarama otse võrgust ja söötma äärele eeldatavalt liikumises olevale mängijale. Pesapalli söödu kasutamine, oleneb olukorrast. (lauapalli järgselt või otsaudist) Osad treenerid kindlasti eelistavad kahte lühemat söötu, kui ühte pikka ja riskantsest. Samas, kui teil on mängijad kes valdavad seda elementi, siis on see suurepärane relv kiirrünnaku alustamiseks. Kiirrünnakule liikumise liinid
Levinumad variandid jagatuna 3 kuni 5 liini. Liinideks jagamise kasulikkus tekkib sellest, et mängijad teavad oma liine kuhu nad võimalikult ruttu suunduma peavad, organiseeritus tagab vähema pallikaotuste hulga .Iga mängija teab tekkivaid viskekohti ja saab neid eraldi harjutada.See tekitab mängijatele kindlustunde. Treener omakorda saab sättida vajadusel rolle. Parimad pallikäsitlejad toovad palli üle jne.
Üks näide võimalikust süsteemist. 5 liini-Keskmises tsoonis liiguvad pikad esimene on nn. Rimrunner ja teine pikk on Second treiler, mööda ääri jooksevad kiirünnakut lahti perimeetri mängijad.Lülitudes lähimale liinile.Palli tuuakse üle esimesel võimalusel sööduga või põrgatades . Palliga mees teeb kiireid otsuseid (alati sööt edasi kui on keegi vaba), kas ta siirdub keskele ja ründab korvi või ta liigub palliga äärele ja ootab lõikeid keskelt. Teised tegutsevad vastavalt palli liikumisele. Abistav reegel otsuse tegemisel- sööt mööda äärt või põrgatus läbi keskosa teisele poole.Põrgatusel vältida liiklust ja küljejoone lähedust! Äärmisi liine lahti jooksvad mängijad liiguvad täiskiirusel, nad ei oota palli järele.Kui nad on kohal varem , ootavad nad positsioonil, asendit hoides ja liiguvad vajadusel söödule vastu. Samuti peavad oma mehe üle jooksma pikad mängijad, kes liiguvad platsi keskel.Isegi, kui vise toimub ennem nende kohale jõudmist on neil veel võimalus minna hooga ründalauda hankima. Kui pall jõuab äärele, siis äärel olev mängija peab jälgima lõikeid, mis tulevad keskelt. Pall tuleb esimese variandina suunata korvi alla , teine variant on anda pall 0 otsa 2. treilerile ja sooritada ääre vahetus,et tekitada veel suuremat segadust kaitsjatele. Pikkade kordineeritud liikumine kiirrünnakusse. Pikk, kes ei saanud lauapalli peab alustama jooksmist lauapalli saamise momendil ja liikudes oma kaitselt eest , jooksma kuni korvini ning küsima aktiivselt palli, vajadusel võitlema positsiooni eest korvi all. Pikk, kes võitis lauapalli peab söötma kiirelt vabale mängijale ning jooksma kuni 0 otsani. Siit edasi on tal kasutada erinevaid lahendusi n. early PNR ,side switch jne.
Olukorrad, mis tekivad 1-0 kuni 4-3 situatsioonideni- 1-0 ühe kahe põrgatusega pead jõudma viskele.Tavaliselt vaheltlõike järgsed olukorrad. Harjutustes jäljenda pallikaotuse situatsiooni. 1-1 peab ründaja liikuma korvile,et sooritada lay-up või saada kätte viga. Juhul, kui kaitse suudab ilusasti ees püsib võib lahendada lähi hüppeviskega (jumper). 2-1 olukordades tuleb kõhklematult ja alati rünnata korvi, sööta tuleb hetkel, kui kaitse on palliga mehele konkreetselt peale läinud.Viimase momendini tuleb jälgida kas kaitse tuleb sind blokeerima, sel juhul tuleb sööta. 3-2 olukordades tuleb palli ideaalis hoida platsi keskel . Erinevad lahendused variantideks - pall on keskel,pall on äärel. 3-1 ja 3-2 olukordades tuleb palliga mehel keskel liikuda kuni vabaviske jooneni ja kui talle kaitse vastu ei astu tuleb sooritada vise. Juhul, kui kaitse liigub keskmisele vastu, tuleb tuleb sööta äärele ja nõrgemalt äärelt tuleb lõige korvi alla. Reegel on ,et keskmise mehe tegutsemine ja sööt peab viima järgmise mehe heale viskepositsioonile, viisil et ta ei peaks tegema lisapõrgatust.Vaadata ekstrasöödu võimalust. 4-3 olukorras pall viia ideaalis äärele, sellega väldime riski sattuda tagasi liikuvate meeste vahelisse liiklusesse.Keskmine mees, kellel on pall peab olema väga hoolas, äärte ülesanne on joosta kiire lahti ja hoida head vahemaad (plats venitada laiaks). Pikkade ülesanne on joosta oma kaitsete eest ära ja liikuda keskelt lõikega korvile. Saades, kas söötu või siis minnes järele lauast tagasi põrkuvale pallile. Kogu tegevus peab olema kiire ja sooritatud nii, et ei tekiks pallikaotusi! 3-3 ja 2-2 olukordades on mõtekas otsida kiireid lahendusi.Kasutan lõikeid korvile ja siis pallist eemale.
“If you don’t have time to do it right, when will you have time to do it over?” J.Wooden
Transition rünnaku õpetamise ajaline didaktika noortele. Kasuta õpetamisel tervik-osa meetodit!
U13-14
Transition rünnak: Arenda ja õpeta, kes jookseb, kuhu jookseb, kes saab esimese söödu Saada aru eelistest, mis on kiirel üleminekul kaitsest rünnakule Kõik mängijad peavad mängima nn kõikidel positsioonidel Söötmine ja palli liikumine! Palli toome üle keskjoone äärelt (enamus mängijaid jooksevad nn tagasi keskelt) Joosta kiiresti ja väljak on vaja nn „laiaks“ tõmmata Palliga mängijal peab olema võimalus sööta otse edasi äärele 6. 3-3. Vähemalt 9 mängijat. Kaitsesse lülituv meeskond ootab keskjoone ja küljejoone ristumisel.Treener hüüab mitu mängijat lülitub kaitsesse, teised saavad tulla juurde peale seda kui pall ületab keskjoone.
4.mehe harjutused- 1. cris-cross + tagasi õigete liinide täitmine.Õpetuspunkt: alguses visked ainult lay-upid siis sööt ette ja tagasi viskeks.Peale seda lisa liikumine (motion). 2. cris-cross + 4-4 tagasi 3. 4 mehe V-cut. Õpetuspunkt: Püüa pall ja vaata ette. Hüüa ja tule söödule vastu.Pall püsib platsi keskel kogu pressing murdmise vältel.
5.mehe harjutused- 1. cris-cross + tagasi õigete liinide täitmine.Õpetuspunkt: alguses visked ainult lay-upid siis sööt ette ja tagasi viskeks.Peale seda lisa liikumine (motion).
Näidis harjutused: 2. mehe harjutused- 1. 2-0 söötmine. Erinevad söödu viisid liikumiselt. Tehnika. Õpetuspunkt:- hüüa paarilise nime. 2. Speed dribble. Söötu saades 2-3 põrgatusega pead jõudma viskele. 3.Kiirrünnak- Palliga mees põrgatusega keskele, pallita mängija mööda äärt. Õpetuspunkt: power lay-upid. Ära sööda liiga vara, kaaslane peab jõudma ühe põrgatusega viskele. SKOORIMISE harjutus! 4.Kiirünnak + side jumper. 5. Kiirünnak+ viskepete ja läbimurre . Õpetuspunkt: Hüppepidurdus, spaceing. Läbimurre keskel või otsajoone suunas,teise mehe liikumine vastavalt sellele. 6. Kiirünnak+sööt äärele+sööt tagasi viskeks. Õpetuspunkt:käed püüdmiseks valmis,küsi häälega söötu. 7. Kiirünnak +step back+ speed dribble. Õpetuspunkt: speed dribble sinu suunas tähendab lõika korvile. 8. Kiirünnak + sööt edasi. 9. Pesapalli sööt.(otsaaudist) 10.Sik-sak 1-1 põrgatus. Õpetuspunkt: pallikäsitlustehnika+ pea üleval.
3. mehe harjutused- 1. 3 mehe söötmine.6-8 söötu ühele poole minnes ja tagasi liigub pall põrgatusega + lay-up. 2.cris-cross ühele poole + kiire liinide täitmine tagasi joostes teasel poole platsi. 3. Söötmine. 4 kohta.Liikumine ringselt.Söötjad vabavisek joone nurgas. Õpetuspunkt: hüüad nime+ power lay-up. 4.3-2 tagasi 2-1 5. 11 man drill.(3-2) U17-18 Transition rünnak U15-16 Transition rünnak:
Näidis harjutused: 2. mehe harjutused- 1. 2-0 söötmine. Erinevad söödu viisid liikumiselt. Tehnika. Õpetuspunkt:- hüüa paarilise nime. 2. Speed dribble. Söötu saades 2-3 põrgatusega pead jõudma viskele. 3.Kiirrünnak- Palliga mees põrgatusega keskele, pallita mängija mööda äärt. Õpetuspunkt: power lay-upid. Ära sööda liiga vara, kaaslane peab jõudma ühe põrgatusega viskele. SKOORIMISE harjutus! 4.Kiirünnak + side jumper. 5. Kiirünnak+ viskepete ja läbimurre . Õpetuspunkt: Hüppepidurdus, spaceing. Läbimurre keskel või otsajoone suunas,teise mehe liikumine vastavalt sellele. 6. Kiirünnak+sööt äärele+sööt tagasi viskeks. Õpetuspunkt:käed püüdmiseks valmis,küsi häälega söötu. 7. Kiirünnak +step back+ speed dribble. Õpetuspunkt: speed dribble sinu suunas tähendab lõika korvile. 8. Kiirünnak + sööt edasi. 9. Pesapalli sööt.(otsaaudist) 10.Sik-sak 1-1 põrgatus. Õpetuspunkt: pallikäsitlustehnika+ pea üleval.
3. mehe harjutused- 1. 3 mehe söötmine.6-8 söötu ühele poole minnes ja tagasi liigub pall põrgatusega + lay-up. 2.cris-cross ühele poole + kiire liinide täitmine tagasi joostes teasel poole platsi. 3. Söötmine. 4 kohta.Liikumine ringselt.Söötjad vabavisek joone nurgas. Õpetuspunkt: hüüad nime+ power lay-up. 4.3-2 tagasi 2-1 5. 11 man drill.(3-2) 6. 3-3. Vähemalt 9 mängijat. Kaitsesse lülituv meeskond ootab keskjoone ja küljejoone ristumisel.Treener hüüab mitu mängijat lülitub kaitsesse, teised saavad tulla juurde peale seda kui pall ületab keskjoone.
4.mehe harjutused- 1. cris-cross + tagasi õigete liinide täitmine.Õpetuspunkt: alguses visked ainult lay-upid siis sööt ette ja tagasi viskeks.Peale seda lisa liikumine (motion). 2. cris-cross + 4-4 tagasi 3. 4 mehe V-cut. Õpetuspunkt: Püüa pall ja vaata ette. Hüüa ja tule söödule vastu.Pall püsib platsi keskel kogu pressing murdmise vältel.
5.mehe harjutused- 1. cris-cross + tagasi õigete liinide täitmine.Õpetuspunkt: alguses visked ainult lay-upid siis sööt ette ja tagasi viskeks.Peale seda lisa liikumine (motion). |